Monday, June 13, 2011

Erti Seorang Kawan


1) kawan tu bkn mcm main FUTSAL. 
Mula-mula kejar.. dah dapat sepak.. 

2) kawan tu bkn mcm main SKATE. 
Mula-mula gosok..lepas tu pijak... 

3) kawan tu bkn mcm main RAGBI. 
Mula-mula tangkap.. dah dapat tendang.. 

4) kawan tu bknnya mcm PAMPERS.. 
dah pakai, buang..
 

5) kawan tu bknnya mcm BARANG KEMAS. 
Waktu baru beli pakai. Dah sengkek gadai. 

6) kawan tu bkn mcm PELANGI. Hari cerah
takde..hujan gerimis baru muncul.. 

7) kawan tu bkn mcm KERETA. 
Rosak skit,jual.. ambik kereta baru.. 

8) kawan tu bkn mcm CHIPSMORE.. 
kejap ade kejap takde.. 

9) kawan tu bkn mcm BANK. 
Bila dah takde duit,pegi kat sana ambik. 

10)lagi..... kawan tu mcm ape ye???? 
Haa..kawan tu mcm AWAK LA. . 
bila saya hantar msg, 
awak akan baca msg saya dgn teliti sampai habis. 

Walau ape pun tanggapan org tentang kawan.. 
bagi saya, kawan tu penting. 

Seorang kawan takkan biarkan kawan dia menangis, 
sedih, berduka dan sebagainya. 

Kawan yg sejati adalah seorang kawan yang dapat diajak duduk dan berbincang tentang pelbagai perkara. 

Yang penting, seorang kawan akan sentiasa menghadiahkan senyuman kpd kawan-kawannya. . :)



Bukannya senang nak cari kawan yang baik.
Bukan senang juga nak menjadi kawan yang baik.

Kawan yang baik tak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya.
Kawan yang baik tak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baiknya.
Sebaliknya kawan yang baiklah yang paling banyak membantu kawan baiknya untuk mencapai kejayaan.

Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk membuat perkara yang buruk dan sia-sia.
Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baiknya untuk berbuat kebaikan.

Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih atau gembira.
Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkan kepada kawan biasa.

Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baiknya untuk sentiasa berada di sisinya.
Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baiknya untuk berkawan dengan kawan yang baik.
Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawan baiknya mempunyai ramai kawan baik, kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baiknya.

Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan kawan baiknya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.

Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita bukanlah seorang yang sempurna.
Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baiknya.

Kawan yang baik akan memanjangkan naskhah ini kepada kawan-kawannya, bukan kerana terpaksa, bukan kerana suka-suka, tetapi untuk dijadikan pedoman oleh kawan-kawannya supaya dapat menjadi kawan yang baik kepada kawan baiknya.

Dan kalau kita nak dapat kawan baik yang baik, kita mesti lebih dahulu menjadi seorang kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Dan semoga kita menjadi kawan baik yang baik.

No comments: